Java'nın Doğuşu
Java; uzun süren çalışmalar sonunda ortaya çıkarılan bir dildir. Aslında daha 1970'li yıllarda C++ temelli bir dil oluşturma fikri ortaya atılmıştı. Aslında bu dili oluştururken en büyük amaç platform bağımsız bir dil oluşturmaktı. Daha sonra Sun, Java'nın özelliklerini basit, nesneye yönelik, dağıtılmış, yorumlanan, sağlam, güvenli, ortam bağımsız, taşınabilir, yüksek performanslı, çok görevli ve dinamik olarak sıralamıştır. Yıllar geçtikçe Java oldukça popüler bir dil olmuştur.
C# Oluşumu
Daha sonra sektörün büyük büyük şirketleri Java hakkında bir toplantı yaparlar. Bill Gates de bu toplantıya girer ve Java'yı standart olarak Windows içerisinde sunmak ister. Toplantıdaki şirket yöneticileri Bill Gates'i tekelcilikle suçlayıp kovarlar. Bill Gates de istediğini yapamayacağını anlayınca Delphi'yi yazan Anders Hejlsberg'i çağırır ve yanına da Scott Wiltamuth'u verir; oturun Java gibi güzel bir dil yazın der. Onlar da C#'ı yazarlar. Projenin yönetimi Anders Hejlsberg'de olduğundan Delphi bilenlerin de fark edebileceği gibi C#'ın fonksiyon isimleri Delphi'ninkilere benzer.
AYNI İŞLEVİ GÖREN JAVA VE C # KODLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
|
package hello;
public class HelloWorld {
public static void main(String[] args) {
String name = "Java";
if (args.length == 1)
name = args[0];
System.out.println("Hello, " + name + "!");
}
} |
using System;
namespace Hello {
public class HelloWorld {
public static void Main(string[] args) {
string name = "C#";
if (args.Length == 1)
name = args[0];
Console.WriteLine("Hello, " + name + "!");
}
}
} |
|
|
|
|
boolean
byte
char
short, int, long
float, double
Object
String
arrays, classes, interfaces
int x = 123;
String y = Integer.toString(x);
y = "456";
x = Integer.parseInt(y);
double z = 3.5;
x = (int) z;
|
bool
byte, sbyte
char
short, ushort, int, uint, long, ulong
float, double, decimal
structures, enumerations
object
string
arrays, classes, interfaces, delegates
int x = 123;
String y = x.ToString();
y = "456";
x = int.Parse(y);
double z = 3.5;
x = (int) z;
|
|
final double PI = 3.14; |
const double PI = 3.14;
readonly int MAX_HEIGHT = 9;
|
|
enum Action {Start, Stop, Rewind, Forward};
enum Status {
Flunk(50), Pass(70), Excel(90);
private final int value;
Status(int value) { this.value = value; }
public int value() { return value; }
};
Action a = Action.Stop;
if (a != Action.Start)
System.out.println(a);
Status s = Status.Pass;
System.out.println(s.value());
|
enum Action {Start, Stop, Rewind, Forward};
enum Status {Flunk = 50, Pass = 70, Excel = 90};
Action a = Action.Stop;
if (a != Action.Start)
Console.WriteLine(a);
Status s = Status.Pass;
Console.WriteLine((int) s);
|
|
== < > <= >= !=
+ - * /
%
/
Math.Pow(x, y)
= += -= *= /= %= &= |= ^= <<= >>= >>>= ++ --
& | ^ ~ << >> >>>
&& || & | ^ !
Note: && and || perform short-circuit logical evaluations
+
|
== < > <= >= !=
+ - * /
%
/
Math.Pow(x, y)
= += -= *= /= %= &= |= ^= <<= >>= ++ --
& | ^ ~ << >>
&& || & | ^ !
Note: && and || perform short-circuit logical evaluations
+
|
|
greeting = age < 20 ? "What's up?" : "Hello";
if (x < y)
System.out.println("greater");
if (x != 100) {
x *= 5;
y *= 2;
}
else
z *= 6;
int selection = 2;
switch (selection) { // Must be byte, short, int, char, or enum
case 1: x++; // Falls through to next case if no break
case 2: y++; break;
case 3: z++; break;
default: other++;
}
|
greeting = age < 20 ? "What's up?" : "Hello";
if (x < y)
Console.WriteLine("greater");
if (x != 100) {
x *= 5;
y *= 2;
}
else
z *= 6;
string color = "red";
switch (color) { // Can be any predefined type
case "red": r++; break; // break is mandatory; no fall-through
case "blue": b++; break;
case "green": g++; break;
default: other++; break; // break necessary on default
}
|
|
while (i < 10)
i++;
for (i = 2; i <= 10; i += 2)
System.out.println(i);
do
i++;
while (i < 10);
for (int i : numArray)
sum += i;
import java.util.ArrayList;
ArrayList<Object> list = new ArrayList<Object>();
list.add(10);
list.add("Bisons");
list.add(2.3);
for (Object o : list)
System.out.println(o);
|
while (i < 10)
i++;
for (i = 2; i <= 10; i += 2)
Console.WriteLine(i);
do
i++;
while (i < 10);
foreach (int i in numArray)
sum += i;
// foreach can be used to iterate through any collection
using System.Collections;
ArrayList list = new ArrayList();
list.Add(10);
list.Add("Bisons");
list.Add(2.3);
foreach (Object o in list)
Console.WriteLine(o);
|
|
int nums[] = {1, 2, 3}; or int[] nums = {1, 2, 3};
for (int i = 0; i < nums.length; i++)
System.out.println(nums[i]);
String names[] = new String[5];
names[0] = "David";
float twoD[][] = new float[rows][cols];
twoD[2][0] = 4.5;
int[][] jagged = new int[5][];
jagged[0] = new int[5];
jagged[1] = new int[2];
jagged[2] = new int[3];
jagged[0][4] = 5;
|
int[] nums = {1, 2, 3};
for (int i = 0; i < nums.Length; i++)
Console.WriteLine(nums[i]);
string[] names = new string[5];
names[0] = "David";
float[,] twoD = new float[rows, cols];
twoD[2,0] = 4.5f;
int[][] jagged = new int[3][] {
new int[5], new int[2], new int[3] };
jagged[0][4] = 5;
|
|
int Add(int x, int y) {
return x + y;
}
int sum = Add(2, 3);
|
void PrintSum(int x, int y) {
System.out.println(x + y);
}
PrintSum(2, 3);
|
void TestFunc(int x, Point p) {
x++;
p.x++;
p = null;
}
class Point {
public int x, y;
}
Point p = new Point();
p.x = 2;
int a = 1;
TestFunc(a, p);
System.out.println(a + " " + p.x + " " + (p == null) );
int Sum(int ... nums) {
int sum = 0;
for (int i : nums)
sum += i;
return sum;
}
int total = Sum(4, 3, 2, 1);
|
int Add(int x, int y) {
return x + y;
}
int sum = Add(2, 3);
|
void PrintSum(int x, int y) {
Console.WriteLine(x + y);
}
PrintSum(2, 3);
|
void TestFunc(int x, ref int y, out int z, Point p1, ref Point p2) {
x++; y++; z = 5;
p1.x++;
p1 = null;
p2 = null;
}
class Point {
public int x, y;
}
Point p1 = new Point();
Point p2 = new Point();
p1.x = 2;
int a = 1, b = 1, c;
TestFunc(a, ref b, out c, p1, ref p2);
Console.WriteLine("{0} {1} {2} {3} {4}",
a, b, c, p1.x, p2 == null);
int Sum(params int[] nums) {
int sum = 0;
foreach (int i in nums)
sum += i;
return sum;
}
int total = Sum(4, 3, 2, 1); // returns 10
|
|
String school = "Harding ";
school = school + "University";
String mascot = "Bisons";
if (mascot == "Bisons")
if (mascot.equals("Bisons"))
if (mascot.equalsIgnoreCase("BISONS"))
if (mascot.compareTo("Bisons") == 0)
System.out.println(mascot.substring(2, 5));
java.util.Calendar c = new java.util.GregorianCalendar(1973, 10, 12);
String s = String.format("My birthday: %1$tb %1$te, %1$tY", c);
StringBuffer buffer = new StringBuffer("two ");
buffer.append("three ");
buffer.insert(0, "one ");
buffer.replace(4, 7, "TWO");
System.out.println(buffer);
|
string school = "Harding ";
school = school + "University";
string mascot = "Bisons";
if (mascot == "Bisons")
if (mascot.Equals("Bisons"))
if (mascot.ToUpper().Equals("BISONS"))
if (mascot.CompareTo("Bisons") == 0)
Console.WriteLine(mascot.Substring(2, 3));
DateTime dt = new DateTime(1973, 10, 12);
string s = "My birthday: " + dt.ToString("MMM dd, yyyy");
System.Text.StringBuilder buffer = new System.Text.StringBuilder("two ");
buffer.Append("three ");
buffer.Insert(0, "one ");
buffer.Replace("two", "TWO");
Console.WriteLine(buffer);
|
|
Exception ex = new Exception("Something is really wrong.");
throw ex;
try {
y = 0;
x = 10 / y;
} catch (Exception ex) {
System.out.println(ex.getMessage());
} finally {
}
|
Exception up = new Exception("Something is really wrong.");
throw up;
try {
y = 0;
x = 10 / y;
} catch (Exception ex) {
Console.WriteLine(ex.Message);
} finally {
}
|
|
package harding.compsci.graphics;
import harding.compsci.graphics.Rectangle;
import harding.compsci.graphics.*;
|
namespace Harding.Compsci.Graphics {
...
}
namespace Harding {
namespace Compsci {
namespace Graphics {
...
}
}
}
using Harding.Compsci.Graphics;
|
|
public
private
protected
static
class FootballGame extends Competition {
...
}
interface IAlarmClock {
...
}
interface IAlarmClock extends IClock {
...
}
class WristWatch implements IAlarmClock, ITimer {
...
}
|
public
private
internal
protected
protected internal
static
class FootballGame : Competition {
...
}
interface IAlarmClock {
...
}
interface IAlarmClock : IClock {
...
}
class WristWatch : IAlarmClock, ITimer {
...
}
|
|
class SuperHero {
private int mPowerLevel;
public SuperHero() {
mPowerLevel = 0;
}
public SuperHero(int powerLevel) {
this.mPowerLevel= powerLevel;
}
protected void finalize() throws Throwable {
super.finalize();
}
}
|
class SuperHero {
private int mPowerLevel;
public SuperHero() {
mPowerLevel = 0;
}
public SuperHero(int powerLevel) {
this.mPowerLevel= powerLevel;
}
~SuperHero() {
}
}
|
|
SuperHero hero = new SuperHero();
hero.setName("SpamMan");
hero.setPowerLevel(3);
hero.Defend("Laura Jones");
SuperHero.Rest();
SuperHero hero2 = hero;
hero2.setName("WormWoman");
System.out.println(hero.getName());
hero = null;
if (hero == null)
hero = new SuperHero();
Object obj = new SuperHero();
System.out.println("object's type: " + obj.getClass().toString());
if (obj instanceof SuperHero)
System.out.println("Is a SuperHero object.");
|
SuperHero hero = new SuperHero();
hero.Name = "SpamMan";
hero.PowerLevel = 3;
hero.Defend("Laura Jones");
SuperHero.Rest();
SuperHero hero2 = hero;
hero2.Name = "WormWoman";
Console.WriteLine(hero.Name);
hero = null ;
if (hero == null)
hero = new SuperHero();
Object obj = new SuperHero();
Console.WriteLine("object's type: " + obj.GetType().ToString());
if (obj is SuperHero)
Console.WriteLine("Is a SuperHero object.");
|
|
private int mSize;
public int getSize() { return mSize; }
public void setSize(int value) {
if (value < 0)
mSize = 0;
else
mSize = value;
}
int s = shoe.getSize();
shoe.setSize(s+1);
|
private int mSize;
public int Size {
get { return mSize; }
set {
if (value < 0)
mSize = 0;
else
mSize = value;
}
}
shoe.Size++;
|
|
No structs in Java.
|
struct StudentRecord {
public string name;
public float gpa;
public StudentRecord(string name, float gpa) {
this.name = name;
this.gpa = gpa;
}
}
StudentRecord stu = new StudentRecord("Bob", 3.5f);
StudentRecord stu2 = stu;
stu2.name = "Sue";
Console.WriteLine(stu.name);
Console.WriteLine(stu2.name); |
|
java.io.DataInput in = new java.io.DataInputStream(System.in);
System.out.print("What is your name? ");
String name = in.readLine();
System.out.print("How old are you? ");
int age = Integer.parseInt(in.readLine());
System.out.println(name + " is " + age + " years old.");
int c = System.in.read();
System.out.println(c);
System.out.printf("The %s costs $%.2f for %d months.%n", "studio", 499.0, 3);
System.out.printf("Today is %tD\n", new java.util.Date());
|
Console.Write("What's your name? ");
string name = Console.ReadLine();
Console.Write("How old are you? ");
int age = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("{0} is {1} years old.", name, age);
Console.WriteLine(name + " is " + age + " years old.");
int c = Console.Read();
Console.WriteLine(c);
Console.WriteLine("The {0} costs {1:C} for {2} months.\n", "studio", 499.0, 3);
Console.WriteLine("Today is " + DateTime.Now.ToShortDateString());
|
|
import java.io.*;
FileWriter writer = new FileWriter("c:\\myfile.txt");
writer.write("Out to file.\n");
writer.close();
FileReader reader = new FileReader("c:\\myfile.txt");
BufferedReader br = new BufferedReader(reader);
String line = br.readLine();
while (line != null) {
System.out.println(line);
line = br.readLine();
}
reader.close();
FileOutputStream out = new FileOutputStream("c:\\myfile.dat");
out.write("Text data".getBytes());
out.write(123);
out.close();
FileInputStream in = new FileInputStream("c:\\myfile.dat");
byte buff[] = new byte[9];
in.read(buff, 0, 9);
String s = new String(buff);
int num = in.read();
in.close();
|
using System.IO;
StreamWriter writer = File.CreateText("c:\\myfile.txt");
writer.WriteLine("Out to file.");
writer.Close();
StreamReader reader = File.OpenText("c:\\myfile.txt");
string line = reader.ReadLine();
while (line != null) {
Console.WriteLine(line);
line = reader.ReadLine();
}
reader.Close();
BinaryWriter out = new BinaryWriter(File.OpenWrite("c:\\myfile.dat"));
out.Write("Text data");
out.Write(123);
out.Close();
BinaryReader in = new BinaryReader(File.OpenRead("c:\\myfile.dat"));
string s = in.ReadString();
int num = in.ReadInt32();
in.Close();
|
C#'ın Java'yla Ortak Özellikleri
C#'ın Java'yla ortak özellikleri saymakla bitmez. Burada sadece bir kaç anahtar özellik verilecektir. Özellikle C#'ın Java'yla benzer olup C++'la hiç de benzer olmayan özeliklerini dikkat edilmesi gerekir.
-
İkisi de bir Intermediate Language'e (Ara Dil'e) derlenip öyle çalıştırılıyor
-
İki dil de temelden Multi-Threaded, nesneler senkronize edilebiliyor.
-
İkisinde de global fonksiyon veya sabit yok.
-
İkisinde de Single Inheritance (Tekli Kalıtım) var.
-
Dizi ve string'lere erişimde sınır kontrolü var
-
İkisinde de Garbage Collection (Çöp Toplama) var.
-
43 Operatörden 41'i aynı.
-
50 Java keywordü'nden 38'i aynen C#'ta var, 8 tanesi de aynı anlama gelen farklı sözcükle belirtilmiş.
C#'la Java'nın Küçük Farkları
C#'la Java arasında sadece bazı kolaylıklar sağlayan, temel mantıkta değişiklik getirmeyen bir çok özellik var. Bir kaç örnek vermek gerekirse :
►C#'ta primitive tipler nesne olarak kullanılabiliyor. (Bu Java'ya 1.5'de ekleniyor.) Cast etmekten ve her tip için method yazmaktan kurtarıyor.
►Daha kolay iterasyon için foreach yapısı (Buna benzer bir yapı Java'ya 1.5'te geliyor.)
►Try-catch bloğunda catch'in boş olması veya hiç olmaması.
►C#'ta exception yakalamak veya deklare etmek zorunlu değil.
►C#'ta Property şeklinde bir yapı var. Nesnenin property'lerine get/set yazmadan erişilebiliyor.
►C#'ta operator overloding var. Java'ya kafa karıştırıcı olduğu gekekçesiyle konmamış bu özellik.
►C#'ta funksiyon pointer'ı yerine kullanılan delegate var. Bir funksiyona başka bir fonksiyon parametre olarak aktarılabiliyor.
►Event'leri desteklemek için 'event' diye bir keyword var.
►C#'ta C++'taki enum'lar var. (1.5'de Java'ya tip güvenliği olan enum'lar gelecek.)
►C#'ta bir çok kişinin lanetlediği 'goto' var. Ama daha sınırlı bir kullanıma sahip. Java'da 'continue : label' şeklindeki yapının biraz daha seçenek tanıyan hali.
►C#'ta hem Java'daki 'jagged' (değiken boyutlu dizilerle oluşmuş diziler) var hem de C++'daki rectangular array'lar var.
C#'la Java'nın Önemli Farkları
►C++'taki struct'lar C#'ta var. Referans yerine değer tipi olarak tanımlanıyor.
►Method'lara parameter aktarımı ref, out gibi özelliklerle belirtilebiliyor.
►C#'ta attribute'ler, yani derleyiciler için direktifler var. Java'da sadece @depracated attributesi derleme sonrasında kullanılıyor. Diğer attributeler sadece yorum olarak işe yarıyor.
►C#'ta pointer var. Eğer 'unsafe' diye bir anahtar sözcük kullanılırsa hafıza erişilebilir hale geliyor.
.NET'le Java Platformu Arasındaki Farklar
C#'la Java arasındaki farklardan başka, .NET'le Java Platform'u arasında önemli bazı farklar var.
►Java'nın aradili yorumlanıyor. JIT sistemiyle birlikte sadce bazı kodlar performanstan kazanmak için yerli koda çevriliyor. C#'ın (.NET'in) ara dili önce derlenip öyle çalıştırılıyor. Bu yüzden daha hızlı çalıştığı söyleniyor.
►C# Microsofotun COM teknolojisiyle tam entegre çalışıyor. Java, COM teknolojisiyle doğrudan entegre olmuyor.
►C#, .NET, bir çok dilden biri. Java ise tek platform ve tek dil.
Java’da pointer (işaretçi) ve pointer aritmetiği işlemleri yoktur. Buna karşın C#, unsafe block yapıları ile pointer işlemlerine izin verir, her ne kadar bazı kısıtlamalar olsa da. Partial class yapısı, sınıfların, interfacelerin ve Java’da bulunmayan struct yapısının biden fazla kaynak dosyaya bölünebilmesini sağlar. Partial class özelliği C# da mevcut iken, Java’da bu tür bir özellik bulunmamaktadır.
C++ da bulunan virtual method özelliği C# ile de karşımıza çıkıyor. Java’da tüm sınıf methodları otomatik olarak virtual olarak tanımlıdır. Bu sayede, herhangi bir sınıfı genişlettiğinizde (extends) super sınıfın methodlarını herhangi bir ekleme gerektirmeden, doğrudan override edebiliyoruz. Ancak C# da bu böyle değil aynen C++ da olduğu gibidir. C# ile, herhangi bir sınıfın methodunu override etmek için super classda bu method virtual olarak deklare edilmelidir. Java’da final methodlar tanımlayarak, methodların override edilmesini önleyebiliyoruz.
Preprocessor (Önişlemci) direktifleri C# ile kullanılabiliyor. Bu sayede, kodun belirli bölgelerini belirli durumlar için derlenmesini sağlayabiliyoruz. Ancak Java’da preprocessor özelliği bulunmuyor.
Generic tipler Java ve C# dillerinde mevcut. Ancak Java’da, generic tipler primitive tiplerle kullanılamazken, C# ile kullanılabiliyor. C# da goto komutu varken, Java’da yoktur. C# bazı kısıtlamalar dahilinde operator overloading işlemine izin verirken Java, izin vermez.
C# da method override işlemini yapabilmek için, override anahtar sözcüğünü kullanmak gerekiyor. Override anahtar sözcüğü kullanılmadan yapılan işlemler C# da, yeni bir method olarak ele alınır. Ancak Java ile herhangi bir anahtar sözcük gerektirmeden doğrudan super class methodlarını override edebiliyoruz.
Java daki her primitive data type ın C# da bir karşılığı vardır. Ancak C#, Java’ya oranla çok daha fazla primitive data type sunar. Java’daki tüm primitive typeların aynı isimle karşılığı C# da da bulunmaktadır. Ancak Java’daki byte ın karşılığı C# da sbyte dır. C# byte veri tipi unsigned dır. Bunun haricinde C# Java’da olmayan işaretsiz tamsayı değerleri de sunar. ulong, ushort, uint ve decimal tipler Java’da yoktur.
C#, Java’da olmayan method pointerlar sunar. Delegate adı verilen bu yapı ile C# da, methodlar parametre olarak başka methodlara geçirilebiliyor. Delegateler, C# da event handling (olay yönetimi) ve callbackler için kullanılıyor.
Olay yönetimi Java’da Observer tasarım şablonu ile gerçekleştirilirken, C# da olay yönetimi, dil seviyesinde delegate ler yardımı ile yapılmaktadır. C# da Java’da bulunan checked exception sistemi yoktur. C# sadece, çalışma zamanında yönetilen unchecked exception sistemini destekler. C#, Java’da setter ve getter methodlar ile yapılabilen instance field işlemlerini Properties adı verilen bir mekanizma ile yapılmasını sağlar. Bu sayede ekstra getter setter methodlar yazılmasına gerek kalmıyor. C#, Java’da bulunmayan ve indexer adı verilen bir yapı ile [] operatörünü overload ederek, sınıf örnekleri üzerinde array tarzı işlemler yapılabilmesini sağlar.
C# da, C/C++ da bulunan struct yapısı mevcut ve veri tipi olarak kullanılırken Java’da bu yapı bulunmuyor. C# Exception tanımlamak ve yakalamak gibi bir zorunluluk yok. Java, ortaya çıkış felsefesi gereği (robust application) buna izin vermez.
Java’da C# da bulunan
static class yapısı yoktur. Static sınıflar, instance field, instance constructor gibi yapılara izin vermez. Başka bir sınıf tarafından genişletilemez. C# da iterasyon işlemini kolaylaştırmak için, Java’da bulunmayan
yield adında bir anahtar sözcük bulunmaktadır. Ancak tam olarak ne işe yaradığını bilmiyorum. C# da
ref ve
out gibi anahtar sözcükler ile methodlara parametre geçirilebiliyor. Java’da böyle bir yapı yok.
Sonuç Olarak
Birini bilen bir diğerinide kısa zamanda öğrenebilir.