Sanal Gerçeklik ile Zaman Algısı Değiştirilebilecek
Sanal gerçeklik (VR), günümüzde oyun ve eğlence sektöründen sağlık sektörüne kadar uzanan geniş bir yelpaze sunuyor. Waterloo Üniversitesinde yapılan araştırmalar ile sanal gerçekliğin farklı nörolojik hastalıkları tedavi etmesine yardımcı olabileceği söyleniyor. Peki bu sanal gerçeklik ile zaman algısı değiştirilebilir mi ? Gelin yazımızda detaylıca inceleyelim.
10.05.2019 tarihli yazı 7001 kez okunmuştur.
Sanal gerçeklik teknik olarak kişinin olmadığı bir yerde olma hissini yaşatan bilgisayar tabanlı cihazlardır. Çeşitli ekipmanlar ile oyun ve eğlence sektöründe kullanılıyorlar. Kişi tasarlanmış ortama girdiğinde gerçeklik ile bağlantısı tamamen kopup tasarlanmış ortamda bulunma hissini yaşıyor.
Zaman algısı aslında bir anın başka bir an ile karşılaştırılması ile oluşur. İzlediğimiz videoda gördüğümüz bir cismin ile onun hemen ardından gördüğümüz ikinci cisim arasında bir süre geçtiğini düşünürüz ve buna “zaman” deriz. İkinci cisim görüldüğünde ilk cisim aslında zihinde sadece bir hayalden ibaret olur. Kişi, hafızasında olanı, yaşamakta olduğu anla kıyaslayarak zaman algısını elde eder. Eğer bu kıyas olmasa, zaman algısı da olmayacaktır.
Zaman algısını değiştirmek üzere herhangi bir fizyolojik, duyu, kas-iskelet sisteminde ve nörolojik olarak rahatsızlığı olmayan 18 kadın ve 13 erkek üzerinde araştırma yapılmıştır. Seçilen bu topluluğa “Robo Recell” sanal gerçeklik oyunu oynatıldı. Oyundaki görsellerin hızı ve zamanı ile kişilerin hareketleri arasında bağlantı kurularak zaman algısı yetenekleri ölçüldü.
Zaman algısı aslında bir anın başka bir an ile karşılaştırılması ile oluşur. İzlediğimiz videoda gördüğümüz bir cismin ile onun hemen ardından gördüğümüz ikinci cisim arasında bir süre geçtiğini düşünürüz ve buna “zaman” deriz. İkinci cisim görüldüğünde ilk cisim aslında zihinde sadece bir hayalden ibaret olur. Kişi, hafızasında olanı, yaşamakta olduğu anla kıyaslayarak zaman algısını elde eder. Eğer bu kıyas olmasa, zaman algısı da olmayacaktır.
Zaman algısını değiştirmek üzere herhangi bir fizyolojik, duyu, kas-iskelet sisteminde ve nörolojik olarak rahatsızlığı olmayan 18 kadın ve 13 erkek üzerinde araştırma yapılmıştır. Seçilen bu topluluğa “Robo Recell” sanal gerçeklik oyunu oynatıldı. Oyundaki görsellerin hızı ve zamanı ile kişilerin hareketleri arasında bağlantı kurularak zaman algısı yetenekleri ölçüldü.
►İlginizi Çekebilir: Sanal Gerçekliğin Sağlık Sektöründe Kullanımı
Her birimizin sahip olduğu bir de iç saatler vardır. Bu iç saatler, hayatta olan yenilikler ile gelen zamansal farklılık ile ortaya çıkar. Yeni ve beklenmedik bir uyaranla karşılaştığımızda ona daha fazla dikkat verir, daha uyanık bir zihin durumuna geçeriz. Bu bağlamda yaşla da zaman algısında farklılaşmalar oluşur. Hayatta bizleri şaşırtan şeyler azaldıkça, aldığımız yaşla beraber çevremizde olup biten olaylara karşı alışkanlık ve aşinalığı kaybeder ya da algılar daha yavaşlar. Bunun yanında zamansal uzamaya maruz kalabiliriz. Bir tehlike anında yaşanılan an, sanki daha hızlı geçmiş gibi hissedilir. “O anı yaşarken sanki yıllar geçmiş gibi hissettim” cümlesini çok kez duymuşuzdur. Aslında burada geçen zaman sadece bir saniye iken biz zamanı genişlemiş olarak algılarız.
Bu bağlamda yapılan araştırmalar ile zaman tahminlerinin %15 oranda daha azalttığını ve doğruluğunun arttığı keşfedildi. Yani sanal gerçeklik ile iç saatin istenilen şekilde ayarlanmasına izin verilerek gerçeği daha iyi bir hale getirdi. Bunun sonucunda elde edilen çıktıları referans alarak, nörolojik hastalıklara karşı yanlış algılanan zamanın daha iyi hale getirilmesine yönelik araştırmalar devam ediyor. VR; otizm, şizofreni, parkinson gibi farklı nörolojik hastalıklar kullanılması ile çıkabilecek farklı yan etkileri araştırılmaya devam ediliyor.
Araştırmacı Michael Barnett-Cowan, “VR, şimdi uzay ve zaman deneyimimizi istenilen şekilde değiştirerek, yaşlı ve nörolojik olarak hasta beyinlerin nasıl çalıştığını anlamamıza yardımcı olacak. Bu sayede hastalıkların tedavisinde optimum performans yöntemleri sunmaya çözüm arayacak.” diye belirtiyor.
Sanal gerçeklik günümüzde daha çok eğlence sektöründe kullanılırken gelecek yıllarda farklı alanlarda özellikle sağlık sektöründe kullanımının daha da artması ve hastalıklara tedavi sunması bekleniyor.
Kaynak:
►Technology.org
►Waterloo Üniversitesi
►Vrs.org.uk
►Realitytechnologies.com
►İlginizi Çekebilir:
YORUMLAR
ANKET
- Dünyanın En Görkemli 10 Güneş Tarlası
- Dünyanın En Büyük 10 Makinesi
- 2020’nin En İyi 10 Kişisel Robotu
- Programlamaya Erken Yaşta Başlayan 7 Ünlü Bilgisayar Programcısı
- Üretimin Geleceğinde Etkili Olacak 10 Beceri
- Olağan Üstü Tasarıma Sahip 5 Köprü
- Dünyanın En İyi Bilim ve Teknoloji Müzeleri
- En İyi 5 Tıbbi Robot
- Dünyanın En Zengin 10 Mühendisi
- Üretim için 6 Fabrikasyon İşlemi
- DrivePro Yaşam Döngüsü Hizmetleri
- Batarya Testinin Temelleri
- Enerji Yönetiminde Ölçümün Rolü: Verimliliğe Giden Yol
- HVAC Sistemlerinde Kullanılan EC Fan, Sürücü ve EC+ Fan Teknolojisi
- Su İşleme, Dağıtım ve Atık Su Yönetim Tesislerinde Sürücü Kullanımı
- Röle ve Trafo Merkezi Testlerinin Temelleri | Webinar
- Chint Elektrik Temel DIN Ray Ürünleri Tanıtımı
- Sigma Termik Manyetik Şalterler ile Elektrik Devrelerinde Koruma
- Elektrik Panoları ve Üretim Teknikleri
- Teknik Servis | Megger Türkiye
Aktif etkinlik bulunmamaktadır.