Otizm Tedavisinde Sanal Gerçeklik Uygulamaları
Sosyal ve iletişim becerilere ket vuran bir gelişim bozukluğu olarak tanımlanan otizm hastalığı konusunda uzmanların birleştiği ortak bir tedavi yöntemi bulunmuyor. Günümüzde bir çok alanda popüler uygulamalarını gördüğümüz sanal gerçeklik kavramı, otizm tedavisinde kullanılan yöntemler arasında kendine yer buldu.
09.02.2015 tarihli yazı 12103 kez okunmuştur.
Teknoloji ve sağlık sektörünün kesiştiği noktaların artması, tedavisinde zorluklar yaşanan ve tanımlanamayan hastalıklar için umut ışığı olmaya devam ediyor. Kalıtsal bir hastalık olduğu düşünülen ancak nedenleri ve yaygın bir tedavi yöntemi henüz bilinmeyen otizm hastalığı bu durumun son örneklerinden. Son zamanlarda oyun ve video konusunda adını sıkça duyduğumuz sanal gerçeklik, otizm tedavisinde kullanılmak üzere çeşitli uygulamalara örnek oluyor. Bilgisayarlar tarafından simüle edilen sanal ortamlara ve deneyimlerine adı verilen sanal gerçeklik kavramı, sosyal ilişkilerini geliştirme konusunda güçlük çeken otizmli bireylere yardımcı olabilir.
Otizmli bireylerin birbirinden farklı kişisel özellikleri olmasına rağmen bazı noktalarda kesişim yakalanbiliyor. En tipik özelliklerinin arasında, konuşma ve anlama güçlüğü, toplumdan uzak olma, göz temasından kaçınma görülüyor. Bireyin sosyal hayatına ket vuran bu özelliklerini azaltmak veya ortadan kaldırmak için simüle edilmiş ortamlar ve sanal gerçeklik kavramını kullanan uygulamalar kullanılıyor.
Otizmli bireylerin birbirinden farklı kişisel özellikleri olmasına rağmen bazı noktalarda kesişim yakalanbiliyor. En tipik özelliklerinin arasında, konuşma ve anlama güçlüğü, toplumdan uzak olma, göz temasından kaçınma görülüyor. Bireyin sosyal hayatına ket vuran bu özelliklerini azaltmak veya ortadan kaldırmak için simüle edilmiş ortamlar ve sanal gerçeklik kavramını kullanan uygulamalar kullanılıyor.
Sanal Gerçeklik Nedir?
Sanal gerçeklik kavramı, 1930'lu yıllarda dünyadan başka yaşama alanı ve farklı evrenler keşfetme merakına dayanıyor. İlk uygulaması 1962 yılında Morton Heilig tarafından görme, duyma, koklama ve dokunma duygularını barındıran 'Sensoroma' adlı cihazla ortaya konan sanal gerçeklik, günümüze baktığımızda 2013 yılında Oculus Rift projesiyle tüm dünyada büyük bir popülerlik kazandı. Ardından Google Glass projesiyle daha ulaşılabilir ve günlük hayatta kullanılabilir hal aldı.
Sanal gerçekliği kullanan bir uygulamanın amacı, gerçek dünyamızdaki bir durumu, olayı ya da mekanı modelleyerek onu bir simülasyon ortamına taşımaktır. Bunu yaparken görme duyusu için bir bilgisayar ekranına, dokunma duyusu için bir kontrol eldivenine ihtiyaç duyabilir. Kullanıcının, model ile etkileşimini en üst seviyeye çıkarmak için başka araçlara da başvurmaktadır. Bunlara örnek olarak kullanıcının vücut ısısını ölçen ısı sensörleri, çeşitli kameralar, 3 boyutlu ses ve görüntü sistemleri kullanılır. Daha detaylı bilgiyi en popüler sanal gerçeklik cihazlarından Oculus Rift, Google Glass deneyimlerini izleyerek bulabilirsiniz.
Otizmli bireylerin toplumda kendini ifade etme güçlüğü ve iletişim becerilerinin yetersiz olduğuna değinmiştik. Amerika'da ve Avrupa'da bunun getirdiği sosyal ortamlardan soyutlanma, göz temasından kaçınma gibi olumsuz hareketleri azaltılabilecek sanal gerçeklik ortamını sağlayan sanal sınıflar hazırlanıyor.
Samsung'dan Özel Proje: Look At Me Uygulaması
Mobil oyunların eğitim amaçlı kullanımı günümüzde sıradan bir yöntem halini aldı. Samsung, otizmli çocukların göz temasından kaçınmaları problemi için, Look At Me uygulaması geliştirdi. Google Play Store'da yayınlanan uygulama, Samsung'un bilimsel işbirliği yaparak bir sosyal sorumluluk projesi olarak geliştirdiği bir ürün. Uygulama, akıllı telefon kamerasıyla yüz tanıma yeteneklerinin geliştirilmesine yardımcı oluyor. 8 hafta boyunca 20 otizmli çocuk ile yapılan testlerde yüzde 60'ının göz teması konusunda gelişme gösterdiği görüldü. Şimdilik Samsung Galaxy serisindeki bazı modellerle uyumlu olan uygulama, otizm ve sanal gerçeklik kavramını buluşturan en başarılı uygulamalardan biri.
Araştırmalar otizmli bireylerin dünya nüfusunun yüzde birine denk geldiğini, Amerika'da her 68 çocuktan birinin otizmli doğduğunu söylüyor. Bilim dünyasının henüz ortak bir tedavi yöntemi bulamadığı ve ilaç tedavilerinin yetersiz ve kuşkulu olduğu otizm için tedavide eğitsel uygulamalar ve özel eğitimler büyük önem taşıyor. Sanal gerçekliğin kullanılması için oluşturulmuş eğitsel simüle ortamlar, tedavileri hızlandırmak için umut ışığı olabillir.
Kaynak :
►Wikipedia
►Autism-society
►Samsung
Kaynak :
►Wikipedia
►Autism-society
►Samsung
YORUMLAR
Aktif etkinlik bulunmamaktadır.
- Dünyanın En Görkemli 10 Güneş Tarlası
- Dünyanın En Büyük 10 Makinesi
- 2020’nin En İyi 10 Kişisel Robotu
- Programlamaya Erken Yaşta Başlayan 7 Ünlü Bilgisayar Programcısı
- Üretimin Geleceğinde Etkili Olacak 10 Beceri
- Olağan Üstü Tasarıma Sahip 5 Köprü
- Dünyanın En İyi Bilim ve Teknoloji Müzeleri
- En İyi 5 Tıbbi Robot
- Dünyanın En Zengin 10 Mühendisi
- Üretim için 6 Fabrikasyon İşlemi
- DrivePro Yaşam Döngüsü Hizmetleri
- Batarya Testinin Temelleri
- Enerji Yönetiminde Ölçümün Rolü: Verimliliğe Giden Yol
- HVAC Sistemlerinde Kullanılan EC Fan, Sürücü ve EC+ Fan Teknolojisi
- Su İşleme, Dağıtım ve Atık Su Yönetim Tesislerinde Sürücü Kullanımı
- Röle ve Trafo Merkezi Testlerinin Temelleri | Webinar
- Chint Elektrik Temel DIN Ray Ürünleri Tanıtımı
- Sigma Termik Manyetik Şalterler ile Elektrik Devrelerinde Koruma
- Elektrik Panoları ve Üretim Teknikleri
- Teknik Servis | Megger Türkiye
ANKET